Vanilkový tělový krém/Vanilla Body Cream

Můj první pokus, jak vyrobit tělový krém nedopadl zrovna nejlépe. Byl krásně brčálově zelený, díky odvaru ze šalvěje, který jsem do něj použila, což by mi ani tak nevadilo, ale protože jsem zapomněla přidat konzervant, uvítaly mně po týdnu ostrůvky zelené mech připomínající plísně. Podruhé jsem si vybrala trochu jiný recept, tentokrát z knihy Zelená kosmetika od Michaely Suché. Tenhle postup mi přijde mnohem didaktičtější než postupy na krémy v knize Krása z přírody (která je ale jinak také skvělá). I když jsem nahradila cetylalkohol a vosk číslo 3 jedním typem samoemulgujícího vosku BTMS, držela jsem se základního pravidla pro výrobu emulze - tedy zahřát vodní a olejovou fázi odděleně, a vodnou pak za stálého míchání vlít do olejové a výsledná konzistence krému je mnohem lepší, než v případě mého prvního pokusu, kdy se všechno mělo prostě smíchat a zahřát hned v prvním kroku a pak našlehat.

My first home-made body-butter was rather a disaster. The muddy green colour caused by sage tea which I add to it instead of the water phase wasn't the main problem. The crucial thing was that I forgot to add conservant and after a week the body-butter was covered with mossy spots of mold. For my second attempt, I choose a bit different recipe. The book Handmade Beauty is great but I think that the method described in Zelená kosmetika by Michaela Suchá (I am afraid that this book is available only in Czech) is more didactic and easier for beginners. I just replaced cetylalcohole and wax no. 3 by the same amount of BTMS.  Instead of my first make when you're just supposed to mix all the ingredients of both oil and water phases in the begging, I work with them separately.



Ingredience

·         6 g emulgačního vosku BTMS

·         20 ml vanilkového olejového macerátu

·         6 g kakaového másla

·         67 ml převařené vody

·         konzervant (na uvedené množství používám 20 kapek Cosgardu, lze použít též extrakt z grepových semínek)

Další pomůcky

·         alkohol pro dezinfekci pracovní plochy a nádobí

·         2 varuvzdorné misky

·         metlička

Postup

·         Do jedné misky si odvažte olejovou fázi tedy emulgační vosk, vanilkový olejový macerát a kakaové máslo.

·         Do druhé misky nebo kádinky odměřte vodu.

·         Obě misky umístěte do vodní lázně a zahřejte. Olejovou fázi míchejte dokud se všechny pevné ingredience nerozpustí. Vodná ani olejová fáze se v žádném případě nesmí vařit.

·         Poté, co se kakaové máslo a emulgační vosk rozpustí, za stálého míchání vlijte vodnou fázi do olejové.  Odstavte z ohně a stále míchejte. Směs brzy začne homogenizovat. Poznáte to tak, že se začne mléčně zakalovat. Pokud chcete tento proces urychlit, připravte si před začátkem práce misku nebo hrnec s ledovou vodou (snadno dosáhnete tím, že do studené vody z kohoutku vhodíte pár kostek ledu) a okamžitě po smíchání obou fází do této ledové lázně misku strčte.

·         V návodu bylo doporučovány našlehat směs frapovačem a jiné návody dokonce používají i tyčový mixér. Já nic z toho zatím nevlastním, ale umíchat krém se mi povedlo i pomocí obyčejné kuchyňské metličky. Na rozdíl od předešlých dvou postupů se takto aspoň nevžene do krému tolik vzduchu.

·         Krém by měl postupně zhoustnout. Až jako poslední krok, když už směs trochu zchladne, přidejte konzervant. Já jsem tentokrát použila cosgard. Můžete přidat také éterický olej, ale těm já se spíš vyhýbám. Místo toho jsem přidala pár kapiček domácího vanilkového extraktu.

·         Krém nalijte do vydezinfikované dózy. Dezinfekce se provádí vysokoprocentním alkoholem, třeba jemným konzumním lihem ale v nouzi stačí třeba i obyčejná vodka. Můžete si ho buď nalít do lahvičky s rozprašovačem nebo povrch a nářadí otřít pomocí namočeného tamponku nebo vatičky. Já jsem k dezinfekci dózičky na krém použila svůj domácí vanilkový extrakt v jemném konzumní lihu (tu trošku jsem čistě jen kvůli vůni obětovala), ostatní nářadí jsem dezinfikovala čistým konzumním lihem.

·         Produkty konzervované cosgardem by vám měly vydržet 6 měsíců. V případě použití extraktu z grepových jader (GSE) 3 měsíce. Krém je lepší uchovávat v ledničce. Má lehkou konzistenci a dobře se vstřebává.

100 ml krému mně vyšlo přibližně na 14 korun. Vanilka je sice drahá záležitost, ale můj macerát je v podstatě recyklovaná záležitost - všechny vanilkové lusky, které mi projdou kuchyní, končí po splnění svého úkolu buď v extraktu nebo v macerátu. Ať už ale chcete lusky nakládat do alkoholu nebo do oleje, před použitím je musíte omýt a nechat oschnout. Jako nosné médium pro macerát jsem použila obyčejný slunečnicový olej, ve kterém jsem lusky v zavařovačce na okenním parapetu louhovala po dobu 4 týdnů. Po ukončení macerace jsem macerát přelila do lahvičky z tmavého skla a umístila do tmavé spíže. Pokud vanilku nemáte, myslím, že s klidem můžete nahradit vanilkový macerát čistým slunečnicovým nebo vanilkovým olejem a přidat kapičku vanilkového extraktu.


 

Ingredients
  • 6 g emulgation wax BTMS
  • 20 ml vanilla oil
  • 6 g cocoa butter
  • 67 ml of water 
 
Method

·         In one heat-resistant bowl mix all the ingredients of the oil phase. So that means BTMS wax, cocoa butter, and vanilla oil.

·         Pour a precise amount of water to a small bowl or a beaker.

·         Put both bowls in the pot filled with water and gently heat up. When all the ingredients of the oil phase are completely dissolved, turn off the heat and pour the water phase into the oil mixture! Stir continuously. The oil and the water phase should not boil!

·         Keep whisking the mixture. Soon the homogenization will start. You will recognize it easily because the mixture will turn milky white and starts thickening.

·         If you want to speed up the process a bit, immediately after mixing both phases, transfer the bowl with the mixture to the pot with cold water and keep whisking. Cooling will speed up the process.

·         In the last step add conservant. I used cosgard. The dose depends on the amount of the product. You can also add ESO, but I don't like them very much, so I try to avoid them. I use a few little drops of homemade vanilla extract instead.

·         When you're satisfied with the consistency, transfer the body-butter to the box. It should be cleaned by alcohol disinfection before. And any other tools you use for preparing your body-butter also need disinfection. Cosmetic ethanol is good for that, but you can also use vodka if there's no other option. I used vanilla extract for box and cosmetic ethanol for the other tools and working surface.

·         If you use cosgard the body-butter should last 6 months, in case of GSE (grapefruit seed extract) 3 months.

Homemade body-butter cost me about 14 Czech crones (approximately 0,5 euro). Vanilla is a bit expensive matter, but I used homemade vanilla oil and extract, which I made mainly from the kitchen's leftovers. But keep in mind that you have to wash and dry the vanilla pods before any other action. If you don't have vanilla oil, I think that old good sunflower oil with a few drops of vanilla extract will also do good.

 

 

Komentáře

Oblíbené příspěvky