Membrillo

 Membrillo není nic jiného než kdoulová pasta. Po kdoulích jsem vždycky toužila, bohužel moje pěstitelské schopnosti zdaleka takové nejsou. Před Vánoci jsem nějaké dostala, a už dlouho mi nic neudělalo takovou radost. Ač je pravda, že moje dojmy z tohoto ovoce byly vždy poněkud rozpačité, toužila jsem se s nimi seznámit blíž. Je pravda, že na syrové kdouli si nepochutnáte. A navzdory návodu jsem přípravou membrilla strávila půl dne. Ve Španělsku je zvykem pojídat membrillo se sýrem, kterému se říká Manchego. Ze Španělska jsem dostala jakýsi ovčí sýr (nevím upřímně, k čemu bych to chuťově přirovnala – ve Španělsku se prý jedná o naprosto běžný typ sýra a název už jsem bohužel zapomněla), a ten v kombinaci s membrillem také nebyl špatný. Samotné želé je hodně sladké, část jsem dokonce pokrájela na kousku namočila do čokolády a prohlásila ho za vánoční cukroví – ono to totiž chuťově opravdu připomínalo známé Arabesky, které jsme mívali zavěšené na stromečku, když jsem byla ještě hodně malá. 



Ingredience

  • 1 kg pevných kdoulí
  • cukr (jeho množství bude záviset na objemu získaného kdoulového pyré)
  • citronová šťáva
  • voda
Postup
  • Kdoule omyjte a přitom z nich odstraňte i drobné hnědé chmýří. Nakrájejte je na čtvrtky. Půjde to ztuha, rozhodně nečekejte, že to bude tak snadné jako v případě jablek. S vykrajováním jádřinců ani loupáním slupek se vůbec nezabývejte. Čtvrtky kdoulí přemístěte do hrnce, přidejte citronovou šťávu a vodu a přiveďte k varu.
  • Nechte pobublávat tak dlouho až bude ovoce zcela měkké a rozvařené. Jak dlouho to bude trvat? Návod mi tvrdil, že na to bude stačit půlhodina (možná mi to bratr jen špatně přeložil ze španělštiny), ve skutečnosti mi to trvalo dvě a půl hodiny. 
  • Zatímco se kdoule vaří si vymažte vhodné formičky olejem. Já jsem použila plech na muffiny, množství bylo tak akorát na dvanáct kousků membrilla. Jdou použít i zapékací mističky, možná by šly i formičky na košíčky. Případně můžete použít také hlubší pekáček. 
  • Až budou kdoule rozvařené, použijte mačkadlo na brambory něco podobného a rozšťouchejte je na pyré. To pak propasírujte – já jsem použila klasické kovové sítko, a pro jistotu jsem to provedla dvakrát. Některé recepty tento krok vynechávají, zvláště ty, které počítají s použitím mixéru nebo podobného nástroje, mně ale přijde pasírování praktické, protože přeci jen odstraní ještě nějaké tuhé kusy jádřinců a podobné věci, které se mi i přes to, že jsem doporučenou dobu varu několikanásobně překročila nepovedlo rozvařit. 
  • Odměřte si kolik kdoulového pyré jste takto získali. Na každých 500 ml pyré totiž přijde 500 g krystalového cukru.
  • Pyré přemístěte do hrnce, přidejte odvážený cukr. Dobře rozmíchejte, postupně přiveďte k varu Nejdřív se rozpustí cukr, pak začne pyré postupně měnit barvu (získá tmavší odstín oranžové) a houstnout. To také trvalo déle než bylo uvedeno v originálním receptu – tam se počítalo s 30 minutami, v mém případě to bylo asi 45 minut.
  • Pastu pak přemístěte to otvorů v plechu na muffiny nebo nalijte do pekáčku. Nechte ztuhnout, vůbec nevadí, když na želé pár hodin zapomenete. Vychladlé želé pak vysvoboďte z formiček. Mělo by to jít velice snadno. Každý kousek pak zabalte do kusu pečícího papíru a převažte provázkem.
  • Membrillo prý takto vydrží až rok. 
For the simple English version of the recipe scroll down the page.














Membrillo is a traditional Spanish quince paste. If you don't know the quinces, think twice before you start flirting with them. I have always wanted them and collected quite a lot of recipes which use quinces, but never have the chance to try them.  Last year before Christmas I got about 2 kilos of quinces from one of my colleagues and my feelings about this strange fruit are a bit confused since then. I am not a gleeful person ( I was just joking) but nothing is as funny as seeing some poor soul trying to eat a raw quince.

 

 I must warn you that membrillo is a whole day project. In Spain is served with a cheese called Manchego. A dipped a few pieces of membrillo into the dark chocolate and claimed them to be the Christmas sweets. The paste is very sweet and it reminds me of some jelly sweets which I remember from my childhood.

 

 

Ingredients

  • 1 kg of quinces
  • crystal sugar
  • lemon juice 
  • water

Method

  • Wash the quinces. They are covered with brownish fluff so try to remove it too.
  • Then quarter the quinces. It's much harder than quartering the apples, so don't be startled. Don't waste time peeling them or trying to cut out the seeds. Just put them into the pot, add water ( the quinces should be fully dipped in the water) and lemon juice, and bring to the boiling point.
  • Meanwhile, oil the mold. I used a muffin baking sheet. It is exactly for 12 pieces of membrillo. You can also use a different type of mold for example rectangular cake form or something like that. 
  • Gently cook till the quinces are soft. It take quite a time – the recipe told something about 30 minutes, but it took me about 2,5 hours. (Maybe it was some mistake in translation, but rather not talk about it – my brother did it for me from Spanish, so I must be nice.).
  • Use any suitable tool (I used a potato masher) and purré the quinces. If you had a kitchen blender or something like that you can use it too. Then sieve the purrié It will help to remove the remaining hard bits of the cores. I did it twice.
  • Measure the volume of quince purrré. To any 500 ml of purré add 500 g of crystal sugar.
  • Stir properly and bring to the boiling point again. The mixture gets thick and also changes colour to bright orange.
  • It took me about 45 minutes to get the right consistency of membrillo (it should stick to the spoon). 
  • Then transfer the mixture to the molds. Let it set. You can let it be for some hours now. 
  • Finally remove the membrillo from the mold, and wrap it to the parchment paper. Properly stored it lasts for one year or more. 

 

Komentáře

Oblíbené příspěvky