Vyšívání: jak na růžičku/Embroidering: How to do a rose

Vyšívat to já nikdy nebudu ... myslela jsem si kdysi. To je leda tak pro staré báby nebo rekonvalescenty. Časy se ale mění (na tom se shodneme všichni), a já nejspíš taky. Opakuji to do zblbnutí skoro v každém příspěvku, ale netušené obzory mi otevřel hlavně internet (také některé knihy, ale k těm už jsem se většinou obrátila s nějakými základy získanými povětšinou z Pinterestu), což je něco, za což jsem na jednu stranu vděčná, na druhou stranu mně to strašně mrzí (ne ani tak kvůli mně, ale kvůli ostatním, kteří by se rádi pustili do nějaké kreativní tvorby). Protože občas si zkrátka až příliš hořce uvědomuji, že kdybych ovládala jen svůj mateřský jazyk pravděpodobně bych dneska neznala nic jiného než křížkovou výšivku a možná pár dalších univerzálních stehů. 

Ale dost fňukání .. pokud si chcete ozdobit nějaký kus textilie či oděvu růžičkou, mám pro návod i s fotopostupem. 

Embroidery … that’s nothing for me, I used to think. Back then, it was good only for old women and convalescents in my bored mind. Since I learnt English well enough to understand pattern instruction and tutorials, a wonderful world of opportunities has opened up for me. Sometimes it makes me feel a little bit sad. Usually, when I think of my former self and all the others who would like to take up some creative hobby, but they are lost in translation.

But let's stop crying ... If you want to decorate your clothing with these little cute roses, just follow the tutorial below. 





 Potřeby

  • vyšívací rámeček nebo bubínek
  • vyšívací bavlny
  • jehlu s ostrou špičkou a větším ouškem
  • kousek látky (doporučuji světlou jednobarevnou, já ve fotopostupu používám košilovinu)
  • nůžky (stačí malé, třeba z kapesního šitíčka nebo manikúry)
  • měkká tužka (číslo 3, bývá červená, není nutná)

Supplies

  • embroidery needle (the sharp one)
  • embroidery hoop
  • embroidery thread
  • scissors
  • soft pencil (optional)
  • a piece of fabric (I recommend using something light coloured like light blue, green, or white, I used light blue shirt fabric)

·          





Tuto je vyšívací bubínek. Tedy aspoň já ho vždycky znala pod tímto názvem. Pokud si ho půjdete koupit do galanterie, možná ho tam budou znát spíše pod názvem kulatý vyšívací rámeček, nebo prostě jen vyšívací rámeček. 

In case you're completely green, in the picture above there is an embroidery hoop (my mother always calls it an embroidery drum). It consists of two round wooden pieces which enable you to fix and tighten your fabric, as you can see in one of the following pictures. 








Použila jsem bavlnky, které mi zbyly z různých sad pro vyšívání na stramín. Mulinky by podle mně také vypadaly dobře. 

I used leftover embroidery threads, mainly from the sets for tapestry embroidering which are sometimes available in the crafts shops. 

Postup
  • Látku vypněte do rámečku.
  • Pokud chcete, tužkou si lehce předkreslete hvězdičku či růžici. Počet vrcholů je na vás, ale měl by být lichý. Já obvykle pracuji s pěti, maximálně se sedmi.
  • Zelenou vyšívací bavlnkou hvězdičku vyšijte. Jeden z možných postupů je snad trochu zřejmý ze sekvence fotek.  Začala jsem vpíchnutím ve středu růžice a vyšila jsem předním stehem jedno rameno hvězdice. Pak jsem vpíchla do konce sousedního ramene a vrátila jsem se zpátky do středu. Pak jsem vypíchla jehlu ve středu těsně vedle místa, kde jsem vpichovala v předešlém kroku a celý postup jsem zopakovala. S tím, že ramena nebudou stejně dlouhá se nemusíte vůbec trápit, růžička bude mít prostě malé zelené lístečky. (A když jsme u toho, stejně mi to víc než hvězdičku připomíná jednu z malůvek Kurta Vonneguta, ale přesně o tom jsem se bavit nechtěla.)
1.

2.

3.

4.

5.

6.


  • Na rubu zelenou bavlnku dobře zapošijte a vyměňte jí za bavlnku, kterou budete chtít vyšívat samotnou růžičku.
  • Vpíchněte ve středu hvězdičky. Jehlu veďte nad nejbližším ramenem hvězdičky a protáhněte po dalším. 
7.

8.

9.

10.

11.

  • Tuto teď opakujte do zblbnutí (rozumějte dokud nebudete spokojení s velikostí růžičky).Chod příze se musí střídat, to znamená, že jednou jde nad zeleným ramenem hvězdičky, podruhé je protažena pod ním. Ve fotopostupu jsem s protahováním postupovala po směru hodinových ručiček, ale můžete jít i v protisměru, v tomto případě na tom nesejde. 
  • Až budete spokojeni s velikostí růžičky, vpíchněte jehlu do rubu a zapošijte.
PS: vždycky mi bylo řečeno, že uzlík na konci nitě se u vyšívání nedělá. Držím se toho, když vyšívám gobelínky, ale u tohoto typu výšivky, tuto zásadu porušuji. 

Method

  • Place your fabric in the embroidery hoop. Knot one end of the embroidery thread (green or similar colour), then thread the other end through the needle.
  • If you like, you can draw a star shape onto the fabric (see pic 1 ). Use soft pencil. 
  • Bring the needle up through the fabric (see pic 2). Follow the pictures 2 - 6 to create a little green star or something like that (if you ask me, that shape strongly reminds me of one particular Kurt Vonnegut's drawing, but rather not talk about it). 
  • So far, you should create something like my little star you can see in pic 7. Change the thread, knot it and thread the same way as you did in the first step.
  • Bring the needle up through the fabric (see pic 8). 
  • Then you just simply weave the thread over and under the straight stitch (see pic 9, 10, and 11). There is one basic rule: if the thread goes under the straight stitch in one run, then it must go over that very stitch in the next run.
  • Repeat it till you have enough (that means to repeat it till you are completely happy with the size and shape of your cute little rose). 
  • Bring the needle down under the edge of the rose, secure it on the wrong side of the fabric. 

Soundtrack: I'll Play the Blues for You (Daniel Castro)

Komentáře

Oblíbené příspěvky